Olvasd fel!

Szlovéniában jártunk

Ezt a szöveget 5 perc alatt tudod elolvasni.

Az Értelmi Fogyatékosok Csongrád Megyei Érdekvédelmi Szervezete
részt vett egy programban.

A program neve: Erasmus + mobilitási projekt.

Az Erasmus+ mobilitási program segít,
hogy a magyar önérvényesítők elutazzanak külföldre.

2024. augusztus 30-án utaztunk Szlovéniába.

Szlovénia egy ország.

Slovenj Gradec (így olvasd: Szlovenj Grádec) városban voltunk.

A Zavod RISA (így olvasd: Závod Riza) szervezettel dolgoztunk együtt.

A magyar önérvényesítők együtt tanultak a szlovén önérvényesítőkkel.

Mit tanulnak az önérvényesítők?

  • fordító alkalmazás használatát
  • okoseszköz használatát
  • útvonaltervezést
  • tájékozódást a természetben
  • önálló közlekedést Slovenj Gradecben
    (így olvasd: Szlovenj Grádecben)
  • pénzkezelést
  • bevásárlást
  • kommunikációt

Volt szabadidő is.

A szabadidőben nem tanultunk.

A szabadidőben kirándultunk.

Szlovénia nagyon szép ország.

Szlovéniában vannak:

  • hegyek
  • vízesések
  • tavak
  • várak

Kirándultunk a hegyekben.

Megnéztünk egy tavat.

Megnéztünk egy vízesést.

2024. szeptember 5-én, csütörtökön jöttünk haza.

A szöveget írta: Jenei Klára

A szöveg érthetőségét ellenőrizte: Nagy Mariann

Portóból és Amarantéból jelentkezünk : Nagy Mariann és Cziráki Zsolt

Előkészítő látogatáson voltunk Amarantéban.
Amarante egy város Portugáliában.
Az előkészítő látogatáson a portugál parnerszervezettel tárgyaltunk.
A partnerszervezet neve: Cerciamarante (így olvasd: szersziamarante).
Az előkészítő látogatáson beszéltünk arról,
hogy 2 önérvényesítő és 2 kísérőt várunk Magyarországra 2024. októberében.
Megbeszéltük azt is,
hogy 5 magyar önérvényesítővel és 5 kísérővel
2025. áprilisában jövünk vissza egy egyhetes felnőtt tanulási programra.

A partnerszervezet megmutatta nekünk a szolgáltatásait is.
Van például egy napközi otthonuk és több lakóotthonuk is.
Jártunk egy idősotthonban is.

Nem Amarantéban laktunk, hanem Portóban.
Amarante közel van Portóhoz.
Portó is egy város Portugáliában.
Volt időnk arra is, hogy megnézzük Portót és az óceánpartot.
A városról és az óceánról Mariann és Zsolti külön is elmondja nektek a véleményét.

„Amarantéban találkoztunk a partnerszervezet vezetőivel. Megbeszélést tartottunk. Elmeséltük, hogy mit szeretnénk: például meghívtuk őket Szegedre, és együtt szeretnénk dolgozni velük. Kisbusszal utaztunk. Egy támogatott lakóotthont is megnéztünk.

Portóban voltunk egy múzeumban, egy kiállításon, ahol mozgóképeket láttunk.

Voltunk a portói katedrálisban is. A katedrálisban felmentünk a toronyba egy lépcsőn. A legjobban a képek tetszettek a falon. A képek csempén voltak.

Az egyik legjobb az volt, hogy Portóban voltunk az óceán partján, és belementem a vízbe, és gyorsan jöttek a hullámok. Sokat fotóztam és kavicsokat is gyűjtöttem. Labdáztunk is. Nagy hullámok voltak. Még nem láttam ilyet. Nagyon tetszett.

Portóban gyöngyöket vettünk a Normal nevű boltban. A „Kristály” nevű parkban naplementét is fotóztunk, ami nagyon szép volt. Nagyon hangulatos volt. A parkban csináltam videókat és képeket is.

A csoportot én vezettem a portói metróban.”

Nagy Mariann, önérvényesítő, az előkészítő látogatás egyik szervezője

„Életemben először voltam az óceánparton. Lenyűgözően szép látvány. Itt láthattam a naplementét is. Az utolsó este megint elmentünk az óceánpartra, amikor a háborgó óceánt láttuk. Sok képet és videót készítettem.

Megkóstolhattuk a helyi (portugál) ételeket.

A portói katedrálisban a történeteket kék színű csempéken mesélik el.

Portóban gyakoroltuk az önálló közlekedést.

Portóban este is voltunk, amikor mindent kivilágítanak. A fényárban pompázó Portó nagyon szép látvány.

Amarantéban az előkészítő megbeszélésen elmondtuk a terveinket, például, hogy portugál önérvényesítőket várunk Szegedre. Mi is szívesen visszatérünk Amarantéba. Megnéztük a szervezet különböző szolgáltatásait, például a lakóotthont. Tetszett, hogy a napköziben nagyon sokféle szolgáltatást nyújtanak.”

Cziráki Zsolt, önérvényesítő, az előkészítő látogatás egyik szervezője

Az Értelmi Fogyatékosok Csongrád Megyei Érdekvédelmi Szervezete nevében
az előkésztő látogatáson részt vettek:

  • Cziráki Zsolt, önérvényesítő
  • Horváth Péter László, felnőttképzési szakmai vezető
  • Jenei Klára, elnök
  • Nagy Mariann, önérvényesítő
  • Nagyné Börcsök Jolán, a Felügyelő Bizottság tagja

Madridból jelentkezünk

Nagy örömmel tudatjuk veletek, hogy éppen Madridban vagyunk.
Madrid Spanyolország fővárosa.

A budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről indultunk Madridba.
Repülőgéppel utaztunk.

Előkészítő látogatáson vagyunk
a Plena Inclusion Madrid (így olvasd: pléná inklúszion madrid) nevű szervezetnél.

  • Meghívtunk 2 spanyol önérvényesítőt és 2 támogatót Magyarországra.
    Nem csak Spanyolországból érkeznek önérvényesítők.
    Korábban meghívtunk már önérvényesítőket Szlovéniából és Szlovákiából is.
    Az önérvényesítők nemzetközi találkozója
    2024. október 7-én, hétfőn
    2024. október 8-án, kedden és
    2024. október 9-én, szerdán lesz.
    Ezen a héten csütörtökön még meghívunk portugál önérvényesítőket is.
    A portugál találkozóról nemsokára írunk nektek.
  • Az előkészítő látogatáson elmondtuk azt is,
    hogy szeretnénk 5 magyar önérvényesítővel Madridban felnőttképzésen részt venni.
    A madridi felnőttképzés 2025. májusában lesz.
    Elmondtuk az ötleteinket.
    Beszélgettünk arról, hogy mit szeretnénk tanulni.

„Nagyon jól érzem magam Madridban.
Sok fotót készítettem.
Az előkészítő látogatás után voltunk
egy nagyon szép templomban.
Sokat sétáltunk Madrid utcáin.
És megnéztünk egy parkot is.
A parkban pálmafák is voltak.
Úgy éreztem magam,
mintha tengerparton lennék.
Lifttel felmentünk egy nagyon magas kilátótoronyba.
Soha nem voltam még ilyen magas épületben.
Csodálatos volt a kilátás.
Étteremben ebédeltünk.
Igazi spanyol ételeket ettem.
Kipróbáltunk egy finom csokoládés édességet is.
Az édességnek churros (így olvasd: csurrosz) a neve.
Madridban nagyon sok metró van.
Most tanulom azt,
hogy hogyan kell a madridi metróban
a jegyet érvényesíteni,
és a madridi metróban tájékozódni.”

Nagy Mariann, önérvényesítő

„Örülök, hogy újra Madridban járhatok.
Életemben először tárgyalhattam személyesen
külföldi partnerekkel.
Az előkészítő látogatáson közösségi önérvényesítésként
nemzetközi önérvényesítő találkozót készítettünk elő.
Jó érzés volt,
hogy én hívhattam meg Magyarországra
a spanyol önérvényesítőket.
És jó érzés volt az is,
hogy Mariannal közösen elmondhattuk
a saját ötleteinket arról,
hogy miről szeretnénk majd Madridban tanulni.
Egy spanyol tolmács segített elmondani a gondolatainkat.
Az előkészítő látogatásnak köszönhetően,
visszatérhetünk majd Madridba.
Egy új országban sok új helyzet adódik.
Például meg kell tanulni önállóan közlekedni.
A madridi metrón ez nem is olyan egyszerű.
Az önbizalmunkat is növeli,
ha tényleg mi vezethetjük
például a madridi metróban a csoportot.
Jó érzés, ha olyan támogatóink vannak,
akik bíznak bennünk.”

Cziráki Zsolt, önérvényesítő

Az Értelmi Fogyatékosok Csongrád Megyei Érdekvédelmi Szervezete nevében
az előkésztő látogatáson részt vettek:

  • Cziráki Zsolt, önérvényesítő
  • Horváth Péter László, felnőttképzési szakmai vezető
  • Jenei Klára, elnök
  • Nagy Mariann, önérvényesítő
  • Nagyné Börcsök Jolán, a Felügyelő Bizottság tagja

Előkészítő látogatáson jártunk Szlovéniában

Ezt a szöveget 5 perc alatt tudod elolvasni.

Az Értelmi Fogyatékosok Csongrád Megyei Érdekvédelmi Szervezete
részt vesz egy programban.
A program neve: Erasmus + mobilitási projekt.

Az Erasmus+ mobilitási program segít,
hogy a magyar önérvényesítők elutazzanak külföldre.

Hova tudunk utazni?

  • Szlovénia
  • Spanyolország
  • Portugália

Szlovénia, Spanyolország és Portugália egy ország.
Szlovéniában, Spanyolországban és Portugáliában is
élnek önérvényesítők.
A szlovén, spanyol, portugál önérvényesítőkhöz utazunk.
Megismerjük a szlovén, spanyol, portugál önérvényesítőket.
A szlovén, spanyol, portugál önérvényesítők megmutatják az országukat.

2024. szeptemberben utaznak a magyar önérvényesítők Szlovéniába.
Szeptemberben együtt tanulunk a szlovén önérvényesítőkkel.
Szeptemberben együtt kirándulunk a szlovén önérvényesítőkkel.
A szlovén utazásra készülünk.

Miért készülünk az utazásra?

Mi Magyarországon élünk.
Szlovénia egy másik ország.
Szlovénia új hely.
Nem ismerjük a szlovén nyelvet.
Nem ismerjük Szlovéniában az utakat, boltokat, szállásokat.
Nem ismerjük a kiránduló helyeket.

Hogyan készülünk a szlovén utazásra?

2024. májusában elutaztunk Szlovéniába.
Együtt utaztunk Nagy Mariann önérvényesítővel.
Találkoztunk Nevenka Kos, szlovén önérvényesítővel.
Mariann és Nevenka nagyon örült a találkozásnak.
Találkoztunk a Zavod Risa (így olvasd: Závod Riza) munkatársaival.
A programban együtt dolgozunk a Zavod Risa-val.
A Zavod Risa Szlovéniában van.
A Zavod Risa egy szervezet.
A szervezet segít az önérvényesítőknek.
A Zavod Risa munkatársaival együtt készülünk az utazásra.
Sokat beszélgettünk a Zavod Risa munkatársaival.

Miről beszélgettünk?

  • utazásról
  • szállásról
  • tanulásról
  • feladatokról
  • önérvényesítésről
  • könnyen érthetőség ellenőrzéséről
  • kirándulásról
  • szabadidős programokról

Terveztük az utazást.
Megnéztük a szállásokat, a boltokat.
Kerestünk kiránduló helyeket.

A szlovén, szlovák, spanyol, portugál önérvényesítők
2024. októberben jönnek Magyarországra.
Októberben együtt tanulunk
a szlovén, szlovák, spanyol és portugál önérvényesítőkkel.
Októberben együtt kirándulunk
a szlovén, szlovák, spanyol, portugál önérvényesítőkkel.
A magyar önérvényesítők megmutatják Magyarországot.

Nagyon várjuk a találkozásokat.

A szöveg érthetőségét ellenőrizte: Nagy Mariann
A szöveget írta: Jenei Klára